Badania słuchu

W naszej placówce przeprowadzane są badania słuchu wśród dzieci w każdym wieku.
Badania, które wykonujemy to:

OTOSKOPIA


Badanie polegające na sprawdzeniu stanu przewodu słuchowego oraz błony bębenkowej dziecka. Badanie wykonuje się przy pomocy otoskopu (urządzenia powiększającego i podświetlającego przewód słuchowy). Badanie jest zupełnie bezbolesne, trwa kila sekund i wykonywane jest w formie zabawy latarką.

Dzięki temu badaniu rodzic zgłaszający się z podejrzeniem niedosłuchu może dowiedzieć się:
  • czy w uchu zalega wydzielina w postaci woskowiny, wydzielina ropna lub grzybicza
  • czy dreny będące pozostałością po zabiegu drenażu ucha środkowego już wypadły czy nadal tkwią w błonie bębenkowej
  • czy w uchu znajdują się ciała obce, które małe dziecko mogło włożyć sobie do ucha
  • czy błona bębenkowa jest zdrowa
  • czy w błonie bębenkowej są perforacje lub ubytki
  • czy w uchu środkowym dziecka znajduje się nadmiar wydzieliny i należy skonsultować się z lekarzem laryngologiem
  • czy ucho jest zadrapane w środku, naruszony jest naskórek, ucho krwawi, uszkodzona jest błona bębenkowa.

AUDIOMETRIA IMPEDANCYJNA


(TYMPANOMETRIA I ODRUCHY MIĘŚNIA STRZEMIĄCZKOWEGO)

Badanie to rejestruje ruchy błony bębenkowej w reakcji na zmiany ciśnienia w przewodzie słuchowym, co pozwala ocenić stan ucha środkowego. Podawane głośne dźwięki mogą być użyte do rejestrowania odruchu mięśnia strzemiączkowego, którego obecność jest naturalną obroną organizmu przed uszkodzeniem ucha. Gdy jednak odruch nie następuje, bądź gdy następuje tylko w reakcji na bardzo głośne dźwięki, jest to sygnałem, że uszkodzone mogą być pewne struktury.
Badanie trwa kilkadziesiąt sekund dla każdego ucha. Dziecko będzie słyszało głośne dźwięki, a do ucha wkładana jest miękka silikonowa końcówka zatykająca ucho. Badanie jest bezbolesne i wymaga zachowania spokoju i ciszy u dziecka. Wśród dzieci małych częstym sposobem na przeprowadzenie badania jest wykonanie go we śnie. Wystarczy umówić się na badanie w czasie codziennej drzemki dziecka. Badanie nie wymaga aktywnego udziału dziecka.

Dzięki temu badaniu rodzic zgłaszający się z podejrzeniem niedosłuchu może dowiedzieć się bardziej szczegółowo co dolega jego dziecku. Najczęściej ocenia się czy u dziecka występuje niedosłuch przewodzeniowy związany z wadami czy chorobami przewodu słuchowego zewnętrznego bądź ucha środkowego.

Badanie wykaże:
  • czy błona bębenkowa jest niezmieniona czy występuje perforacja
  • czy w uchu środkowym znajduje się płyn świadczący o jego stanie zapalnym
  • czy trąbka słuchowa jest drożna
  • czy stan kosteczek słuchowych w uchu środkowy jest prawidłowy.

AUDIOMETRIA TONALNA


(gdy badane jest dziecko mówimy o AUDIOMERII ZABAWOWEJ)

Celem tego badania jest ustalenie krzywej audiometrycznej, czyli sprawdzenie w zakresie pewnych częstotliwości najcichszego poziomu dźwięku jaki odbiera ucha dziecka.
Przebieg badania wymaga od dziecka współpracy, uwagi i skupienia. Dlatego bardzo ważne jest aby dziecko było wypoczęte i przygotowane do współdziałania i zabawy z jedną bądź dwiema sympatycznymi :) dorosłymi osobami.

Przebieg badania:

W trakcie typowego badania dziecku zakładane są duże słuchawki, a jego zadaniem jest sygnalizowanie kiedy usłyszy dźwięk pojawiający się w słuchawkach. W zależności od wieku dziecka badanie jest wspomagane zabawą. Dziecko na prośbę specjalisty np. wrzuca klocki do pojemnika za każdym razem kiedy usłyszy dźwięk. Im dziecko starsze tym bardziej przebieg badania przypomina badanie osoby dorosłej czyli naciskanie przycisku w chwili gdy pojawia się dźwięk.

Badanie wykaże:
  • czy dziecko słyszy czy jego słuch odbiega od normy
  • jaki rodzaj niedosłuchu występuje u dziecka (dotyczący ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego czy wyższych pięter słuchowych)
  • jaki poziom niedosłuchu występuje u dziecka, czyli jak duży jest niedosłuch.

TEST ZYSKÓW Z APARATÓW SŁUCHOWYCH


Badanie wykonywane wśród dzieci:

- użytkujących aparaty słuchowe,
- w procesie doboru pierwszych lub kolejnych aparatów słuchowych

Badanie polega na wykonaniu audiometrii słownej jak opisano wyżej z aparatami słuchowymi na uszach dziecka. W tym przypadku słowa nadawane są z głośnika będącego w pewnej odległości od osoby badanej.
Celem badania jest ustalenie na ile założone aparaty słuchowe poprawiają zrozumienie mowy ludzkiej.

UCL (badanie dyskomfortu słyszenia)

Badanie przeznaczone dla starszych dzieci, a nawet nastolatków, ponieważ wymaga współpracy i oceny przez dziecko usłyszanych dźwięków.

Kiedy badamy?

Gdy dziecko reaguje negatywnie na głośne dźwięki, które pojawiają się w codziennym życiu.

Czego może dowiedzieć się rodzic ?

Rodzic dowiaduje się czy dziecko cierpi na nadwrażliwość słuchową i czy może to świadczyć o potrzebie dalszej diagnostyki w kierunku niedosłuchu.

Jak przygotować młodsze dzieci do badania słuchu ?


  • co najmniej na kilka dni przed badaniem warto opowiedzieć dziecku gdzie idzie i co się będzie z nim działo. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy dziecko jest dość małe, nieśmiałe lub po prostu nie nawiązuje łatwo kontaktu z obcymi czy pracownikami medycznymi.
  • w sytuacji gdy dziecko było już badane, ale przebieg badania spowodował traumę. Jeśli dziecko ma złe wspomnienia i nie chce więcej badać słuchu warto przyjść do nas na spotkanie adaptacyjne. W naszej firmie tego typu spotkanie polega na oswojeniu dziecka z miejscem i osobą badającą, co pozwoli mu nabrać poczucia bezpieczeństwa. Przebieg spotkania zależy ściśle od dziecka i tego jak szybko będzie gotowe na przełamanie pierwszych lodów, niewykluczone, że nabranie zaufania podczas badania będzie wymagało kilku spotkań.
  • nie należy szczególnie czyścić uszu, myć czy stosować środków czyszczących w płynie lub spray'u ponieważ może do zaburzyć wynik badania.
  • należy zadbać aby na badanie dziecko przyszło wypoczęte jak również "wybiegane" :) , dzięki temu badanie odbędzie się w spokojnej atmosferze, a wynik będzie jak najbardziej miarodajny.

Jak rozpoznać niedosłuch u swojego dziecka?


Poniżej zamieszczamy informacje jak przebiega prawidłowy rozwój słuchowy dziecka. Jeśli dziecko w znajdując się w danym etapie nie realizuje poszczególnych umiejętności należy zgłosić się na konsultację do specjalisty oraz badanie słuchu.

Do 3 miesiąca życia


Od około 2 miesiąca życia niemowlę zaczyna głużyć (gruchać). Głużenie, to gardłowe dźwięki przypominające k, g, ch. Jest to czynność odruchowa, nie związana ze słyszeniem. W tym okresie dziecko zaczyna reagować uśmiechem na Twój widok. Swoje emocje wyraża płaczem i gruchaniem.

Sprawdź, czy Twoje dziecko:


  • budzi się przy głośnych dźwiękach?
  • reaguje przestrachem lub mruży oczy słysząc głośne dźwięki?
  • od około 2 miesiąca reaguje na Twój głos, uspokaja się, uśmiecha się, gdy Cię słyszy?
  • głuży (wydaje gardłowe dźwięki)?


4-6 miesiąc życia


Około 5-6 miesiąca życia niemowlę zaczyna gaworzyć - świadomie, pod kontrolą słuchu, naśladuje dźwięki przypominające mowę: samogłoski, spółgłoski, sylaby. Wypowiedzi przypominają najczęściej brzmieniem ma, mu, da, di. Barwą głosu potrafi wyrażać emocje, np. zadowolenie czy niezadowolenie. Dziecko z poważnym uszkodzeniem słuchu nie gaworzy.

Sprawdź, czy Twoje dziecko:


  • zwraca głowę w kierunku źródła dźwięku - np. głosu, zabawek dźwiękowych, szczekającego psa?
  • reaguje na zmiany Twego głosu?
  • budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś mówi?
  • gaworzy?


7-12 miesiąc życia


Dziecko zaczyna łączyć sylaby w większe grupy. Używa dźwięków naśladujących mowę do wyrażania emocji czy potrzeb. Zaczyna różnicować usłyszane słowa, dostosowując do nich swoje reakcje - zaczyna reagować na swoje imię, rozumie proste polecenia i zakazy. Pod koniec pierwszego roku życia może wypowiadać 1-2 słowa ze zrozumieniem.

Sprawdź, czy Twoje dziecko:



-zwraca się w kierunku źródła dźwięku - głosu, grającej zabawki, itp.?
- słucha, gdy się do niego mówi?
- reaguje na swoje imię?
- rozumie proste słowa, np. "mama", "oko", itp.- zwraca się w kierunku nazywanych osób, przedmiotów lub pokazuje je palcem?
- rozumie proste polecenia i zakazy - "nie wolno!", "chodź tutaj" itp.?
- powtarza sylaby (gaworzy)?
- używa dźwięków naśladujących mowę, by zwrócić na siebie uwagę?
- próbuje naśladować głosy zwierząt?
- próbuje naśladować głośność i rytm Twego głosu?

13-24 miesiąc życia


To okres, kiedy dziecko opanowuje podstawowy zasób słów określających osoby i przedmioty ze swego otoczenia. Gwałtownie rozwija się rozumienie mowy. Dziecko stopniowo poszerza zasób słownictwa, zaczyna spontanicznie łączyć elementy swego słownika w kombinacje dwuwyrazowe. Pod koniec drugiego roku życia słownik dziecka może składać się z ponad 50 słów.

Sprawdź, czy Twoje dziecko:


- Rozumie proste polecenia i pytania, np.: "gdzie jest twój but", "chodź", "podaj piłkę"?
- umie pokazywać części ciała?
- naśladuje głosy zwierząt?
- kołysze się w rytm muzyki?
- lubi zabawy-rymowanki, np. "idzie rak...", "koci-koci"?
- wypowiada kilka do kilkudziesięciu słów?
- próbuje składać po dwa słowa, np.: "chodź pa-pa", "am nie"?